Zum Inhalt
Laufende Projekte

ViWaT Mekong Planning

Duration: 01.11.2018 - 30.10.2022

The existence of the fascinating Mekong Delta in Vietnam is threatened. Climate change and sea level rise in combination with excessive groundwater use leads to land subsidence of several centimetres per year and to serious coastal erosion, as well as to land use conflicts and large-scale salinisation of surface waters and aquifers. As a result, the regional availability and quality of the available freshwater resources and thus the living conditions of 17.5 million people are severely endangered. The region urgently needs sustainable and adapted strategies, concepts and technologies for the protection and conservation of land and water resources, as well as appropriate measures that contribute significantly to secure the existence of the Mekong Delta. In this context, the Federal Ministry of Education and Research (BMBF) is funding the ambitious and large-scale ViWaT-Mekong joint project „Integrated Solutions for Sustainable Development in the Mekong Delta – Land, Water, Energy and Climate“ for three years as part of the programme „Client II – International Partnerships for Sustainable Innovation”.

In order to find holistic solutions for the challenges of the Mekong Delta, ViWaT-Mekong relies on three pillars that deal with different priority topics and are called ViWaT Engineering, ViWaT Planning and ViWaT Operations. The Department of Spatial Information Management and Modelling (RIM), School of Spatial Planning at the TU Dortmund University, is responsible for the subproject 10 „Water-relevant Land Use“ using modern geo-information systems, remote sensing, especially radar remote sensing and UAV technology in the ViWaT-Mekong-Planning pillar. ViWaT-Mekong-Planning is coordinated by Prof. Dr. H. Stolpe (Chair of eE+E Environmental Engineering and Ecology at the Ruhr University Bochum) and funded by the BMBF with around two million euros. The Co-Project ViWaT-Mekong in Vietnam is regarded as a „flagship project“ by the Vietnam Ministry of Science and Technology.

The aim of the ViWaT-Mekong-Planning pillar is to develop strategies to ensure that water in the Mekong Delta is used sustainably and that its inhabitants are better able to live with the consequences of climate change. Furthermore, it aims to contribute to a future-oriented regional plan for the Mekong Delta.

  • eE + E Environmental Engineering and Ecology, Prof. Dr. Stolpe, Ruhr University Bochum (coordination)
  • Department of Spatial Information Management and Modelling (RIM), Prof. Dr. Nguyen Xuan Thinh, TU Dortmund University
  • LSU Urban Water Management and Environmental Technology, Prof. Dr. Wichern, Ruhr University Bochum
  • Institute for Technology and Resources Management in the Tropics and Subtropics, Dr. Katrin Brömme, TH Köln
  • Fraunhofer Institute for Environmental, Safety, and Energy Technology UMSICHT, Oberhausen
  • Ribeka GmbH, Bornheim
  • Disy Informationssysteme GmbH, Karlsruhe
  • Viet Nam National Center for Water Resources Planning and Investigation (NAWAPI), Hanoi
  • Viet Nam Southern Institute of Water Resources Research (SIWRR)
  • Viet Nam Institute of Geosciences and Mineral Resources (VIGMR), Hanoi
  • Viet Nam Association of Hydrogeologists (VAH)
  • Viet Nam Ministry of Natural Resources and Environment, Department of Meteorology, Hydrology and Climate Change
  • Can Tho University
  • Mekong Water Technology Innovation Institute

Ansprechpartner*innen

Kalender

Zur Veranstaltungsübersicht

Anfahrt & Lageplan

Der Campus der Technischen Universität Dortmund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dortmund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dortmund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Campus Süd, die Abfahrt Dortmund-Dorstfeld auf der A40 zum Campus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Universität ausgeschildert.

Direkt auf dem Campus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dortmund Universität“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 15- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dortmund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duisburg. Außerdem ist die Universität mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, außerdem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
 

Zu den Wahrzeichen der TU Dortmund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dortmund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Campus Süd und Dortmund Universität S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Campus Nord und Campus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zurück.

Vom Flughafen Dortmund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dortmunder Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Universität. Ein größeres Angebot an internationalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Kilometer entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Universität zu erreichen ist.

Interaktive Karte

Die Einrichtungen der Technischen Universität Dortmund verteilen sich auf den größeren Campus Nord und den kleineren Campus Süd. Zudem befinden sich einige Bereiche der Hochschule im angrenzenden Technologiepark.

Campus Lageplan Zum Lageplan